Vill du lösa dina problem?

Det är ju ingen hemlighet att problem av olika slag dyker upp i våra liv med jämna mellanrum. Frågan är hur vi känner inför att klara av problemen som kommer vår väg och hur de får oss att må i stunden men även på sikt. Jag upplever att sunda livsval är till stor hjälp för att skapa både ork och kapacitet, men även motivation och tillit. En utvilad hjärna är bättre på att komma på kreativa lösningar på olika problem. En utvilad hjärna är även bättre på att acceptera läget som det faktiskt är och ta ansvar utifrån det. En utvilad hjärna har ork att se problemen som en möjlighet att lära och växa.

Mina bästa tips för att få tillgång till din kraft är:

  1. Sova tillräckligt mycket (så att du känner dig utvilad på dagen)
  2. Äta näringsrik mat
  3. Minska stillasittandet
  4. Öka kroppslig rörelse i vardagen
  5. Meditera
  6. Acceptera dig själv och livet så som det verkligen är

Jag har även funnit vissa effektiva knep för att hantera både små och stora problem. Basen är punkterna här ovanför, men sen kommer finliret : ) Personligen tycker jag mycket om att skriva, men du kan lika gärna prata med person som du känner förtroende för.

Steg 1: Sortera och definiera själva problemet och att avgränsa. Välj ut ett specifikt problem som du fokuserar på och var så tydlig som möjligt i din formulering av problemet. Vilka tankar och känslor är kopplade till problemet?

Steg 2: Börja nu att formulera olika lösningar. Skriv ned eller berätta högt, alla lösningar som du kan komma på. Ibland är det bra att röra på kroppen en stund för att få kontakt med sin egen, inre problemlösare. Ibland är det skönt att meditera några minuter för att stilla sinnet.

Steg 3: Gör en konkret plan för ditt hur. Din plan ska tydligt visa på själva genomförandet av lösningen. Vilka steg behöver du ta? Vilka känslor och tankar kan dyka upp längs vägen? Hur kan du hantera dem? Vem kan stötta dig längs vägen?

Steg 4: Utvärdera resultatet av steg 1-3 när du har genomfört din lösning efter bästa förmåga. Hur gick det? Hur känns det? Finns problemet kvar? Dök det upp nya problem under detta problems yta? Försvann problemet helt? Hur mår du? Var med dig själv i full acceptans här och var snäll mot dig själv. Lita på att du har gjort så gott du har kunnat. Se om du behöver mer kunskap eller någon att bolla dina funderingar med.

Steg 5: Om problemet finns kvar och lösningen du provade inte gav det resultat du önskade – prova igen! Ompröva själva formuleringen av problemet, kanske var det något du inte visste när du först gick igenom steg 1 – kanske har du lärt dig något sedan dess som kan vara användbart nu. Ompröva lösningarna. Ibland upplever vi något som ett problem, som vi rent krasst behöver acceptera som en del av livet. Då är det där du lägger ditt vänliga fokus nu. Ibland behöver vi prova igen och igen.

För mig är det här en mycket användbar struktur just tack vare att stegen bildar en skön ram för hur jag kan ta ansvar för att lösa problem som äter av min energi. Min förhoppning är att den här mallen kan vara användbar för dig med : )

Mitt personliga mål i år är att lita på att jag är större än alla mina problem. Att lita på att jag har förmågan att acceptera det som kommer min väg och förstå skillnaden mellan det jag kan påverka och inte. För att på så sätt kunna ta ansvar för mina handlingar och mitt förhållningssätt till det som dyker upp.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Relax...