Träningstankar

Igår sprang jag längre än vad jag gjort på många år. Längre än jag någonsin sprungit utomhus, tack vare en rad olika faktorer som kanske kan vara lite intressanta att läsa om.

Jag är väldigt petig när det gäller min träning. Jag är lat och jag vill ha resultat. Det här är viktigt för mig:

  1. Vila är a och o. Vill jag se resultat så behöver jag först och främst vara i regelbunden kontakt med djup återhämtning.
  2. Funktionell styrka för säte och ben räddar ryggar, stabiliserar core och ger ett bättre löpsteg. Jag slutar springa när jag tappar kontakten med rumpan : )
  3. Jag har valt att ta upp regelbunden löpning igen då mitt liv inte alls innehåller lika mycket stress som förra året. Jag vill inte driva på onödigt mycket kortisol, dvs jag kommer att hålla mina rundor max 5km långa och springa max 3 gånger i veckan.
  4. Jag tränar för att hålla mig frisk och pigg. Därför tränar jag varierat och aldrig så mycket att jag blir stillasittande resten av dagen.
  5. Vardagsrörelse är viktigare än regelrätt träning för en vanliga motionären. Bara rör dig – upp och ner, åt sidorna, runt, upp och ned, you name it.. Sitt inte stilla i onödan.
  6. Ha koll på stressnivån. Är den hög så backa och satsa på återhämtning.
  7. När kroppen känns pigg och utvilad, ja då är det kul att testa gränserna med backintervaller, prova en längre distans eller ett tungt styrkepass.
  8. Önskar jag nå nya resultat behöver jag också förändra mitt sätt att veta och göra. Det går ju som bekant inte så bra att förvänta sig nya resultat om man gör som man alltid har gjort : )
  9. Maten. Maten, maten, maten. Herrejösses vad ett stabilt blodsocker förgyller livet och lägger grunden för god energi. Tänk va opraktiskt det hade varit på savannen för många tusen år sedan om man hade haft press på sig att äta var tredje timme : ) lite galet.
    För mig är det guld att äta 2-3 gånger på en dag och där emellan vara grundligt mätt, nöjd och energifylld. Blodsockret är stabilt, vilket påverkar min stressnivå positivt, vilket påverkar matsmältningen positivt, vilket ger en sjysst hormonbalans (läs superstabil menscykel och knappt någon pms), vilket gör underverk för min ADHD och därmed hela min livskvalitet ♡

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Relax...