Ljus i oktober

Kanske är vi lika du och jag, i det att mörkret påverkar oss lite mer än vi vill inse. Förra året blev det en tydlig väckarklocka för mig. Jag trodde att månaderna av värme och solljus skulle göra den mörkare årstiden lättare att hantera, men istället blev det tvärtom. För första gången kände jag mig nedstämd och i obalans, på grund av de mörka mornarna. En tanke började gro, men jag gjorde inte verklighet av den just då.
I år investerade jag i en väckarklocka med soluppgångsfunktion och idag vaknade vi med hjälp av den. Och vilken skillnad! Jag sitter här och skriver, smått häpen av effekten av att ha fått vakna med ro i kroppen, till skillnad mot det lilla hugg jag fått i magen av larmet från mobilen på mornarna. Vid 06.00 öppnade jag ögonen och förundrades av ett mjukt, snällt ljus i sovrummet. Direkt fick jag en vilsam förnimmelse av att dagen är här. Mathias och Henry sov lugnt bredvid mig och jag låg kvar och bara vilade. Efter en stund tittade Henry upp och senare klappade vi Mathias och sa att det var dags att vakna. Vi småpratade och gosade. När Henry och Mathias sen klev upp så kom Fred och Lorenz med alla sina kuddar och jag fick en mysig stund även med dem. En så fin start på dagen : )

Men om vi går tillbaka till natten så måste jag säga att jösses vilken skillnad det är att somna utan telefoner i närheten. Jag bara kan jämföra det med det där påslaget man har i kroppen när barnen är riktigt små och man är alert även i sömnen. När sömnen blir ytlig för att kroppen automatiskt är redo att vakna av ljuden från ett barn som behöver matas eller tröstas. Precis samma “alerthet” finns i mig när jag har mobilen nära under natten. Samma “alerthet” finns i mig även om bara Mathias mobil eller padda finns i rummet. I natt fick min hjärna djup återhämtning. Vi somnade lugnt och jag vaknade piggare än på flera veckor. Och vi var alla på gott humör hela morgonen, eftersom uppvaknandet blev så fyllt av närvaro och ro. Jag önskar oss alla fler sådana nätter och mornar.

Jag rekommenderar varmt att investera i en väckarklocka och påverkas du av mörkret så se om du kan investera i en med ljusfunktion. Vi har den här, som är en av de billigare varianterna.

Förutom att lägga undan mobilen/paddan under längre perioder varje dag så vill jag dela med mig av några fler kärleksfulla tips som kanske kan ge dig inspiration under den kommande månaden. Alla bottnar i att skapa en stabil grund och öka cirkulationen i kroppen för att balansera den stress som vi å ena sidan behöver, men även behöver återhämta oss ifrån. Så att vi har kapacitet att vara snabba, explosiva och kraftfulla när situationerna verkligen kräver det : )

  1. Drick mycket vatten, ca 1,5-2 liter om dagen och gärna varmt.
  2. Reducera stress genom varma, väldoftande bad och regelbunden massage.
  3. Rör på dig. Jag väljer just nu mjuk yoga och promenader i dagsljus.
  4. Meditera, om så bara genom att fokusera på andetaget i 5 minuter varje dag.
  5. Le. Le mot främlingar på gatan, le mot kassapersonalen i mataffären, välkomna dig själv och de du har nära med ett leende.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Relax...
%d bloggare gillar detta: