Förändring på 5 minuter?

Det kan räcka med ett enda andetag. Men på 5 minuter hinner man mycket : ) Andas två långa, djupa andetag och påminn dig om hur du vill må, vad du själv kan påverka och varför det är viktigt för dig att leva ett gott liv. Andas två djupa andetag och känn in kroppen. Släpp ned axlarna och mjukna i låren, runt magen och pannan. Lägg märke till skillnaden innan och efter : )

Jag tar ofta 5 minuter av morgonen, precis efter att min väckarklocka har ringt för att styra min uppmärksamhet till mina andetag, känna in hur kroppen och dagsformen känns och sedan fullt medvetet välja att känna glädje över att en ny dag börjar. Har jag smärta någonstans ser jag till att lägga in en liten stunds skön stretch under dagen. Känner jag mig trött och glåmig gör jag mitt yttersta för att först acceptera mitt utgångsläge, för att sedan aktivt välja att leda mig själv till det jag är tacksam för.
För mig är det här ren och skär frihet. Jag kan förändra min inställning och attityd och därmed ta ansvar för att jag gör så gott jag bara kan för att även den här dagen ska bli en jag känner mig glad för när det är dags att sova.
Mitt ”stordåd” under en dag är att jag med tankens kraft håller mig långt långt borta från depression och jobbiga adhd-symptom. På köpet får jag en djup känsla av sammanhang och syfte som gör att jag oftare känner mig tillfreds, glad och modig.

Varför inte ta 5 minuter att landa i dig själv igen innan du ska somna? Reflektera över dagen som gått, vad du gjort bra och hur skönt det ska bli att blunda och vila.
På kvällen unnar jag mig i regel en längre stunds reflektion eftersom det fungerar bra för min sömn. Men ibland far ju klockan iväg och då vet jag att 5 minuter gör långt mycket mer än noll.

Take 5 och se vad det kan göra för dig : )

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Relax...