Förändring gör dig trött

Bild funnen hos unsplash.com

All förändring gör dig trött. Förändring kräver energi, beslutsamhet och kraft. Därför är det helt naturligt att känna ett ökat behov av sömn och lugn återhämtning. Det är lätt att glömma bort att även positiva förändringar har den här effekten på oss.

Jag minns när en person som står mig nära var frustrerad över sin enorma trötthet, trots att hen ju delegerade mer än någonsin på jobbet. Den här fina personen övade på att säga nej, vilket inte alls kom naturligt. Vanan var att säga ja. Detta ja bottnade kontrollbehov, perfektionism och en önskan att vara till lags och det lilla barnets längtan där inne i kroppen att få vara hjälten som räddar allt.

Det är en stor sak att ändra en vana. Förändringen behöver genomföras lika bestämt som varsamt.
När vanan ska ändras underlättar det om du kan tillåta dig att leka med förändringen. Tillåta dig att öva. Du kommer falla in i gamla mönster, men du kommer också att stärka din förmåga att göra den nya vanan automatisk. Men det tar tid.
En snäll vardagskomik är bra för motivationen. Förmågan att fira framstegen a och o.

Sov ordentligt när du är i en förändringsprocess. Ät ordentligt. Träna efter dagsformen. Lägg dig och vila efter maten. Sträck ut kroppen. Unna dig återhämtning och kräv varken av dig själv eller andra att det du håller på att förändra ska vara, eller tas emot, ”perfekt”. Unna dig att umgås med personer som inspirerar dig att kämpa vidare med din nya goda vana.
Förändring är fantastiskt! Men förändring är inte snygg (väldigt sällan i alla fall : )).
Förändring kräver målmedvetenhet, energi, tilltro, strävan, misslyckanden, tålamod och en stor mängd acceptans. Det är helt enkelt rätt jobbigt att förändra en vana som har blivit ett beteende.
Men om du frågar mig så är det alltid värt mödan.


Fyll på med glädje

Foto av Elias Maurer, hämtat hos unsplash.com

Hösten är en tid som bjuder in till reflektion och kontemplation. Mörkret faller och det är naturligt att vi känner behov av att dra ned på tempot en aning och boa in oss. För att möta hösten med ro i sinnet kan det därför göra extra gott att unna dig tid att prioritera det viktigaste och aktivt rensa bort det mindre viktiga. För att ge dig plats och tid att vara. Men även för att ge plats till sådant som fyller dig med innerlig glädje. Här delar jag med mig att några frågor som kan göra gott att ställa sig med jämna mellanrum. Ta gärna fram en fin anteckningsbok och skriv ned de svar som spontant dyker upp hos dig.

Vad tycker du om?
Vad får ditt hjärta att bubbla?
Vad ger dig djup och själslig glädje?
Hur ofta ägnar du dig åt dina glädjeämnen (som inte har något att göra med prestation)?
Hur ofta skulle du önska att du ägnade dig åt dessa?
Hur kan du skapa mer plats för dina glädjeämnen i vardagen?
Vad kan du börja göra just precis nu för att känna mer glädje i dig själv?
Vilka förhållningssätt behöver justeras?
Vad behöver du förstå om dig själv just nu för att våga vara mer i din egen glädje?

Känn in stämningen i dig själv och läs långsamt dina nedskrivna ord.
Och så börjar du göra. Litet som stort, med ödmjukhet och vänlig respekt gentemot dig själv. För att du är värd ett liv med en större andel glädje i hjärtat.

♡ Nadja

Vill du öka din självkännedom för att öka din förmåga att bjuda in mer av det du vill ha i livet? I så fall är du varmt välkommen att boka en plats på min kurs Djupavslappning och självmedkänsla som startar den 15/11 hos Harmonicenter i Vallentuna. Här kan du läsa mer. Du bokar din plats genom att maila nadja@extraordinaryminds.se.

Begär vi för mycket?

Jag tänker på kraven vi ställer på våra barn. Att de ska vara så positivt inställda till det mesta, naturligt peppade och sugna på äventyr/uppdrag/aktivitet/vila/förändring/mat/vardag/helg etc. Parallellt med det tänker jag på hur vuxna kan höja på ögonbrynen åt andra vuxna som är glada. Och fnysa åt hen att hen minsann inte förstår hur tufft livet minsann är. Som om det ligger prestige och status i det negativa. Det är något jag har väldigt svårt att förstå. Samtidigt har jag fogat mig in i det i många sammanhang eftersom jag annars fått höra att jag är naiv, korkad eller barnslig. Jag hör barn prata, klaga och skvallra och tänker att det inte alls är konstigt utifrån hur många vuxna samtal kan se ut. Barnen gör ju som vi gör.

Vi vet att barnen gör som vi vuxna gör och att de gärna vill vara ”som alla andra”. Så vad händer då när den vuxna världen är full av dramatik, av skvaller och av ständiga klagomål? När vuxna suckar ut att de är för tjocka, för trötta, för hungriga, för upptagna, för gamla, för stela…?

Om vi antar att var och en av oss är ansvarig för stämningen i ett rum – vilken vill vi att stämningen ska vara? VILL vi möta varandra i en gemenskap av en allmän klagan om allt som är fel och spendera ännu en dag, ältandes samma gamla orättvisor? Eller vill vi mötas i en mer positiv gemenskap? En där vi ger varandra kraft att klara av de problem som dyker upp längs vägen? En värld där det är helt okej att öppet glädjas åt hur otroligt bra mycket är? Glädjas åt hur mycket vi faktiskt klarar av och hur väl vi tar hand om oss själva?

Jag pratar inte om fanatiskt, positivt tänkande här eller om någon verklighetsflykt. Inte heller om att tvinga sig vara överdrivet glad när livet verkligen är skit. Jag pratar om det här vardagliga, slentrianmässiga klagandet som är helt onödigt och ohälsosamt. Orden vi säger av ren vana utan att förstå att vi gräver en djupare och djupare grop av självömkan och grubblande (två stora riskfaktorer för psykisk ohälsa). Ord som ofta har blivit en vana då många av våra relationer bygger på en sorts gemensam klagan om hur tufft det är eller hur dåligt något i samhället fungerar. Jag upplever ett sjukligt fokus på det som är negativt i den vuxna världen och ställer mig frågan hur det påverkar våra barn.

Jag känner att jag inte kan kräva av mina barn att de ska se på rättvisa på samma sätt som jag. Inte heller kräva av dem att de ska gilla något bara för att jag gör det. Jag kan absolut inte begära att de ska ha en positiv livssyn om vuxna som är omkring dem dagligen är inne i en negativ spiral.

Så vad vill jag ge mina barn mer av? Den här veckan landar jag i att jag vill ge dem en djup tillit till sin egen förmåga och en känsla för när det är läge att be om hjälp. Den här tanken säger mig något väldigt viktigt; att jag själv behöver grunda mig djupt i min egen tillit till min egen förmåga och för när det är läge att be om hjälp. Det börjar med mig. Det kan aldrig börja med någon annan.

Låt oss välja att möta varandra med glädje i blicken och en positiv kommentar lite oftare. Tänk vilken skillnad det kommer att göra för ditt mående, och för alla andras. Skippa ironi och öppen självkritik. Bidra med trygghet, stabilitet, lyssnande utan att döma, leklust och skratt så långt det är möjligt. Effekten det ger på det egna måendet är guld.

Att medvetet lägga sina problem åt sidan för en stund och möta en medmänniska med ett öppet leende i ett positivt samtal ger en hälsosam distans. Det gör att du får ro i kroppen och fylls med ny energi. Om inte annat så för en stund. Den positiva pausen är som guld för hälsan. Att möta våra barn med genuin glädje och nyfikenhet, tror jag, gör under för deras mående och förmåga att ta sig an livet.

❤️ Nadja

Yoga vid mens – lifehack!

Idag vill jag dela med mig av ett fantastiskt tips ☀️
Jag använder youtube som min personliga receptbank för träning under dagar då energin är påverkad av t ex mens, förkylning eller pms.
Vi vet ju att det gör oss gott att röra på kroppen. Men det ger så otroligt mycket mer att även ta hänsyn till var vi är rent hormonellt och anpassa träningen där efter. Ibland är det läge att ta i. Andra dagar gör vi bäst att ta det lugnt och varsamt. Att variera träningen efter menstruationscykeln eller dagsformen ger en stor hälsovinst. Just idag ger jag dig länken till mitt absoluta favorityogapass vid mens.
Det här yogapasset är ungefär 20 minuter långt och gör underverk för mensens första dagar.

Tugga maten

En verkligt god hälsoinvestering är att sluta dricka när vi äter. Alternativt att smutta försiktigt på lite varmt vatten eller ett milt örtte mellan tuggorna. Vi tjänar otroligt mycket på att äta med ro och att tugga maten ordentligt istället för att sköja ner den med vätska. Matsmältningen är kopplat till vårt parasympatiska nervsystem, vilket betyder att vi behöver lugn och ro för att näringsupptaget och tarmfunktionen ska få en ärlig chans att fungera bra. När vi tuggar maten ordentligt utsöndras enzymer som underlättar spjälkningen av maten.

Prova!! Speciellt du som har en känslig mage, IBS, sura uppstötningar etc. Kolsyrade drycker till maten fyller dig med mer gaser vilket blir tokigt i ett redan stressat system. Din kropp behöver förstå att mat är på väg och ro att smälta den. Så börja tugga maten ordentligt. Undvik dryck till maten, saliven räcker för att mjukna konsistensen innan du sväljer. Och vila liggande en stund efter maten. Om vi ger våra kroppar en ärlig chans så fungerar de ofta bättre än vi kunde ana 🧡

Frötuna 4-6 mars!

Det finns fortfarande några platser kvar till Mindfulnessretreat på Frötuna gård den 4-6 mars 2022 och det vore så himla roligt om just DU vill följa med! 😃 Du bor i vackra rum med helpension och njuter ett rikt program av djup avslappning, mjuka rörelser (mindful yoga som passar alla), meditationer och många fina mindfulnessövningar som ger återhämtning, energi, glädje och balans. Du är så välkommen!
Här kan du läsa mer och anmäla dig: https://heartful.se/
Och precis här följer ett gäng bilder från denna underbara plats! Jag längtar 🧡

Sov gott

Smörj fötterna med en snäll lavendelolja när du har lagt dig i sängen på kvällen 🌿 Att ge fötterna en stunds omsorg gör hela dig gott. Cirkulationen kommer igång på ett skönt sätt och en känsla av välbehag brukar kunna landa både mentalt och fysiskt. Doften av lavendel hjälper dig att slappna av och komma till ro. Lavendelolja är oerhört fint att även smörja dina barns fötter med på kvällen. En välgörande rutin för såväl kropp som själ. Sådana behöver vi ha oavsett ålder. Kanske är det din tonåring som skulle må gott av detta?

💖 Nadja

Vad ger du näring?

Vilka tankar ”vattnar” du? Vilka förhållningssätt ger du mest näring? Väljer du medvetet att vara tacksam för det som är gott? Tänker du ofta tankar som ger dig kraft och en känsla av att vara kapabel att klara av din dag eller vecka? Präglas din inre dialog av negativa tankegångar, oro och grubbel?

Bara stanna upp en stund, gärna direkt på morgonen, och gör en liten inventering av vilka automatiska tankar som cirkulerar. Kanske finns det tankegångar som inte gör dig gott? De allra flesta tankar vi tänker är samma tankar som igår och igår och igår. Frågan är om de är välgörande tankar som tar dig närmre dina mål eller om du omedvetet ”vattnar ogräs”?

Välj dina tankar medvetet och varsamt så ofta det går. Föreställ dig gärna ditt inre tanke- och känsloliv som en trädgård där du själv ansvarar för att rensa bort ogräs, vattna och hålla friskt och vackert. Som en trädgård där förmultningsprocessen och vintervilan är nödvändig för att nytt ska kunna växa och frodas så småningom. Vilka fröer vill du så i höst? Vad vill du kasta i komposten? Växlingar av väder, temperatur, färger och ljus är helt naturliga. Även i vårt känsloliv och energinivå. Precis som den fysiska trädgården behöver även vi få växla och skifta. Men det är viktigt att blicka inåt regelbundet för att lägga märke till vad som går på repeat.
Mår din inre trädgård bra? Om inte, vad kan du göra för att ge näring åt det du faktiskt vill ha mer av? Om ja, hur kan du se till att fortsätta ge vatten och näring så att det goda håller i sig?

Att regelbundet inventera invanda mönster genom stilla reflektion i ensamhet är ett fantastiskt sätt att börja leva mer av det liv som du vill leva. Du har tillgång till din egen inre trädgårdsmästare hela tiden.

♡ Nadja

Kvällste hela dagen

Ytterligare ett tips på temat värme handlar om te. I perioder av mer stress använder jag kvällste som kur hela dagen. Örterna i kvällste är utvalda för att hjälpa kroppen att lugna sig, alltså extra fiffiga att ta till redan på morgonen om du vaknar med hjärtat i halsgropen eller kittel i magen av långa att göra-listor. Att börja morgonen med kvällste kan kännas snällt och skönt. Personligen upplever jag att dagens första kopp kaffe en stund senare smakar extra gott och landar mjukare i magen efter meditation och en kopp kvällste. Just nu är det här mitt favoritkvällste. Vilket gillar du mest?

Lugnande tesorter kan med fördel även användas som måltidsdryck för att underlätta matsmältningen. (Även om det allra bästa är att skippa dryck till maten helt : ) Men mer om det i ett annat inlägg.)

♡ Nadja

Värme

Löven börjar ändra färg och luften blir allt krispigare. Det är en vacker årstid vi möter, väl värd att avnjutas med sköna utomhusaktiviteter.
Här kommer ännu en snäll påminnelse om att hålla dig varm. Håll fötterna varma och torra både inomhus och utomhus eftersom det gynnar din cirkulation och minskar spänningar överallt i kroppen. Njut av varma, sköna kläder och vet att det är en bra hälsoinvestering. När vi fryser spänner vi kroppens muskler, vilket påverkar sinnesstämningen och även hormonbalansen i kroppen. Värme gör speciellt gott för dig som är kvinna och/eller som upplever stress. Värmen hjälper dig att slappna av en aning.

Cirkulationen, matsmältningen och hormonbalansen i kroppen påverkas positivt av att vi håller oss behagligt varma.

Börja gärna att dricka varmt vatten istället för kallt om du inte redan gjort det. Det gör under för matsmältningen och en skön känsla i kroppen. Låt även maten du äter vara värmande. Låt hösten bli en tid för mys under härliga filtar och promenader i varma skor och mjuka halsdukar.


♡ Nadja

Relax...