Släpp pressen och börja göra

Det gör så gott att släppa pressen. Att släppa förväntningarna, kraven, perfektionen. Ja, att låta egot få vila en stund och bara börja GÖRA 🧡
Jag brukade tro att yoga behövde ske på en vacker plats, fredad från oljud och andra störningsmoment. Jag brukade ha en föreställning om att varje session behövde vara minst en timme. Jag brukade kräva perfektion i mina rörelser och fina yogakläder.
Jag yogar gärna. Men jag kallar det numera rörelse och ser på det som en lek eller mjuk dans med kroppen.
Ibland passar jag på när jag sagt ja till skärmtid till barnen. Ibland bara gör jag några rörelser till dess att någon önskar min uppmärksamhet. Och det funkar!
Jag känner numera noll prestation eller stress kring det ”perfekta”. Och det får mig att göra mer. Våga mer.
Den här nya inställningen får mig att lita på min kropp och veta när det är läge att utmana eller vila. Jag kan lättare acceptera hur varje dag är olika och ger mig olika rörelsemönster och behov. Och det kan ju inte bli mer än fel, eller hur?
Jag yogar i jeans, pyjamas, träningskläder.. ja, i det jag råkar ha på mig för tillfället. Jag gör stärkande rörelser på min yogamatta, på sovrumsmattan, gräset eller golvet. Ibland kommer katter, ibland hör jag grannens hund som skäller. Ibland börjar barnen bråka. Livet pågår helt enkelt – och det ska det ju göra! Jag kan ta ansvar för mitt välmående ändå. Mitt i livet.
Det är fint. Det ger mig glädje 😊 jag rekommenderar det varmt. Bara gör. Det ger en enorm frihetskänsla.
Tack livet.

Acceptans.

Covid-19, tredje ronden. Tre sjuklingar, en fjärde med lågt hb och så jag som känner mig helt frisk.
Än en gång roddar vi med morgondagens blodtranfusion i kombination med smittade familjemedlemmar, men det är en välbekant rutin vid det här laget.

Jag var så himla glad över mina fullbokade arbetsdagar den här veckan. Det är en ynnest att ha fullbokade dagar som coach och massör i januari och mitt i pandemi.
Men imorse var det bara att avboka allt.

Förra året stressade det mig enormt att behöva avboka och omboka. Känslan av att inte kunna serva mina kunder som planerat var väldigt obekvämt och påverkade mig mycket. Det skapade oväntat mycket stress i mig.
Det är intressant hur svårt det är att vara frånvarande från ett jobb jag älskar. Och hur nödvändigt det är att acceptera att livet händer oberoende av arbetssituation och livspussel : )

Stressen gjorde att jag har suttit många timmar i reflektion och meditation. Jag har behövt förstå hur jag bättre kan leda mig genom sånt som jag inte kan påverka.
Och när vi nu är i karantänläge igen så känns det nästan märkligt lugnt i mig. Jag känner mig glad, nöjd, tillfreds.
Jag litar på att livet vill mig väl även idag. Det blir en fin spiral av stärkande tankar och en skön känsla i magen.

Jag är så tacksam att sjuklingarna här hemma bara visar lätta förkylningssymptom. Jag är så tacksam att det finns blod till Henry imorgon. Jag är så tacksam att mina kunder bokar nya tider och att jag har mitt fantastiska jobb att komma tillbaka till igen när det här är över. Jag är glad att jag är frisk idag och att det känns så lugnt på insidan. Tacksam att vi har familj och vänner som erbjuder hjälp och hejarop. Tacksam att vi bor i ett hus och har en tomt.
TACKSAM för min älskade Maria. Som utan tvekan säger att hon kommer med sushi till sjukhusdagen imorgon. Sushi till lunch är Henrys stora glädje under sjukhusdagarna. Det som får det att kännas okej och lite som vanligt, även i isolerade rum.

Just idag har jag ro att acceptera det jag inte kan förändra. Ro att njuta av det vi har. Det känns fint.
Tack livet.
Tack för att vi lever ♡ Resten löser sig.

Mitt livs viktigaste praktik

Det finns en sak som jag gör varje morgon, året runt sedan flera år tillbaka. Det började spontant en morgon, som en biverkning av många många timmars träning i närvaro. För någon vecka sedan fick jag frågan om det är någonting jag gör varje dag för att må bra. Jag gör flera saker för att må bra, men en sticker ut. Den är livsavgörande i all sin tysta enkelhet. Av allt jag gör för min hälsa är det här grunden, det allting varsamt vilar på.

Varje morgon, precis när jag vaknar, så gör mitt medvetande mig varse att mina andetag har burit mig genom ännu än natt och in i ännu en ny dag.

Jag bedömer inte sömnens kvalitet, mitt mående, förväntningar eller några andra omständigheter, utan noterar bara att mina andetag har givit mig en ny dag i det här livet.

Det är svårt att beskriva kontrasten som den här dagliga tanken är, till de tider då mitt liv har kantats av depression, självmordstankar, sorg och smärta. Medvetenheten om kontrasten gör mig mjuk. Ödmjuk. Ödmjuk inför hur svårt livet kan vara. Lika ödmjuk inför hur vackert och enkelt det kan vara.

Det är en ovärderlig gåva som mitt inre ger hela mig numera. Jag tar den inte för given, men njuter av den korta stund då förundran fyller hela mig.
En dag kommer mitt liv att vara över, det är precis i sin ordning. Men till dess är jag obeskrivligt tacksam att vara just här just nu och ha kraft att verkligen känna mig levande.

Tack livet.

♡ Nadja

Avslappningsmys hemma! Här kommer tipsen

Här kommer en naggande god lista på härligheter att ha hemma, om man känner att man vill få till det där myset som ofta bjuds i yogastudion. Inget är nödvändigt, den här listan är bara full med fluffet : ) Det där lilla extra som kan ge en ljuv skjuts rakt in i det läkande, parasympatiska nervsystemet. Personligen älskar jag att ha tillgång till finheter som motiverar mig att ta hand om mig hemma. Det är fint att se hur barnen gärna lägger sig på ullmattan med en filt och vilar. Och att höra deras ord om doften av lavendel och känslan av en skön ögonkudde.
Men det är en fin balans. Det är oerhört viktigt att veta att det enda som egentligen behövs är jag själv och inget annat. Resten är lyx. Men det är vi värda : ) Nu kör vi.

  1. Ullyogamatta – underbar att ha liggande framme för hela familjens skull.
  2. Bolster – så skön för tyngd på magen, som stöd under knävecken eller att vila ryggen på.
  3. Ögonkudde – med mild doft av lavendel och lagom tyngd som hjälper kroppen att slappna av. De här brukar även vara väldigt populära hos barn som har lite svårt att komma till ro.
  4. Yogafilten – är en helt vanlig filt, fast med extra tyngd vilket hjälper kroppen att komma till ro.
  5. Lavendelpåse – vi har många lavendelpåsar hemma. En i varje säng och i garderober och byråer.
  6. Värmedyna – lyxens lyx : ) På en sån här är det omöjligt att vara spänd.
  7. Lavendel för kroppen – badlyx för hud och själ
  8. Rosmarin till kroppen – verkar stärkande och energigivande. Till dagar när du behöver en boost.
Bild från unsplash.com

Produkterna i listan är personliga favoriter och inte betalda samarbeten.

Förändring gör dig trött

Bild funnen hos unsplash.com

All förändring gör dig trött. Förändring kräver energi, beslutsamhet och kraft. Därför är det helt naturligt att känna ett ökat behov av sömn och lugn återhämtning. Det är lätt att glömma bort att även positiva förändringar har den här effekten på oss.

Jag minns när en person som står mig nära var frustrerad över sin enorma trötthet, trots att hen ju delegerade mer än någonsin på jobbet. Den här fina personen övade på att säga nej, vilket inte alls kom naturligt. Vanan var att säga ja. Detta ja bottnade kontrollbehov, perfektionism och en önskan att vara till lags och det lilla barnets längtan där inne i kroppen att få vara hjälten som räddar allt.

Det är en stor sak att ändra en vana. Förändringen behöver genomföras lika bestämt som varsamt.
När vanan ska ändras underlättar det om du kan tillåta dig att leka med förändringen. Tillåta dig att öva. Du kommer falla in i gamla mönster, men du kommer också att stärka din förmåga att göra den nya vanan automatisk. Men det tar tid.
En snäll vardagskomik är bra för motivationen. Förmågan att fira framstegen a och o.

Sov ordentligt när du är i en förändringsprocess. Ät ordentligt. Träna efter dagsformen. Lägg dig och vila efter maten. Sträck ut kroppen. Unna dig återhämtning och kräv varken av dig själv eller andra att det du håller på att förändra ska vara, eller tas emot, ”perfekt”. Unna dig att umgås med personer som inspirerar dig att kämpa vidare med din nya goda vana.
Förändring är fantastiskt! Men förändring är inte snygg (väldigt sällan i alla fall : )).
Förändring kräver målmedvetenhet, energi, tilltro, strävan, misslyckanden, tålamod och en stor mängd acceptans. Det är helt enkelt rätt jobbigt att förändra en vana som har blivit ett beteende.
Men om du frågar mig så är det alltid värt mödan.


Fyll på med glädje

Foto av Elias Maurer, hämtat hos unsplash.com

Hösten är en tid som bjuder in till reflektion och kontemplation. Mörkret faller och det är naturligt att vi känner behov av att dra ned på tempot en aning och boa in oss. För att möta hösten med ro i sinnet kan det därför göra extra gott att unna dig tid att prioritera det viktigaste och aktivt rensa bort det mindre viktiga. För att ge dig plats och tid att vara. Men även för att ge plats till sådant som fyller dig med innerlig glädje. Här delar jag med mig att några frågor som kan göra gott att ställa sig med jämna mellanrum. Ta gärna fram en fin anteckningsbok och skriv ned de svar som spontant dyker upp hos dig.

Vad tycker du om?
Vad får ditt hjärta att bubbla?
Vad ger dig djup och själslig glädje?
Hur ofta ägnar du dig åt dina glädjeämnen (som inte har något att göra med prestation)?
Hur ofta skulle du önska att du ägnade dig åt dessa?
Hur kan du skapa mer plats för dina glädjeämnen i vardagen?
Vad kan du börja göra just precis nu för att känna mer glädje i dig själv?
Vilka förhållningssätt behöver justeras?
Vad behöver du förstå om dig själv just nu för att våga vara mer i din egen glädje?

Känn in stämningen i dig själv och läs långsamt dina nedskrivna ord.
Och så börjar du göra. Litet som stort, med ödmjukhet och vänlig respekt gentemot dig själv. För att du är värd ett liv med en större andel glädje i hjärtat.

♡ Nadja

Vill du öka din självkännedom för att öka din förmåga att bjuda in mer av det du vill ha i livet? I så fall är du varmt välkommen att boka en plats på min kurs Djupavslappning och självmedkänsla som startar den 15/11 hos Harmonicenter i Vallentuna. Här kan du läsa mer. Du bokar din plats genom att maila nadja@extraordinaryminds.se.

Begär vi för mycket?

Jag tänker på kraven vi ställer på våra barn. Att de ska vara så positivt inställda till det mesta, naturligt peppade och sugna på äventyr/uppdrag/aktivitet/vila/förändring/mat/vardag/helg etc. Parallellt med det tänker jag på hur vuxna kan höja på ögonbrynen åt andra vuxna som är glada. Och fnysa åt hen att hen minsann inte förstår hur tufft livet minsann är. Som om det ligger prestige och status i det negativa. Det är något jag har väldigt svårt att förstå. Samtidigt har jag fogat mig in i det i många sammanhang eftersom jag annars fått höra att jag är naiv, korkad eller barnslig. Jag hör barn prata, klaga och skvallra och tänker att det inte alls är konstigt utifrån hur många vuxna samtal kan se ut. Barnen gör ju som vi gör.

Vi vet att barnen gör som vi vuxna gör och att de gärna vill vara ”som alla andra”. Så vad händer då när den vuxna världen är full av dramatik, av skvaller och av ständiga klagomål? När vuxna suckar ut att de är för tjocka, för trötta, för hungriga, för upptagna, för gamla, för stela…?

Om vi antar att var och en av oss är ansvarig för stämningen i ett rum – vilken vill vi att stämningen ska vara? VILL vi möta varandra i en gemenskap av en allmän klagan om allt som är fel och spendera ännu en dag, ältandes samma gamla orättvisor? Eller vill vi mötas i en mer positiv gemenskap? En där vi ger varandra kraft att klara av de problem som dyker upp längs vägen? En värld där det är helt okej att öppet glädjas åt hur otroligt bra mycket är? Glädjas åt hur mycket vi faktiskt klarar av och hur väl vi tar hand om oss själva?

Jag pratar inte om fanatiskt, positivt tänkande här eller om någon verklighetsflykt. Inte heller om att tvinga sig vara överdrivet glad när livet verkligen är skit. Jag pratar om det här vardagliga, slentrianmässiga klagandet som är helt onödigt och ohälsosamt. Orden vi säger av ren vana utan att förstå att vi gräver en djupare och djupare grop av självömkan och grubblande (två stora riskfaktorer för psykisk ohälsa). Ord som ofta har blivit en vana då många av våra relationer bygger på en sorts gemensam klagan om hur tufft det är eller hur dåligt något i samhället fungerar. Jag upplever ett sjukligt fokus på det som är negativt i den vuxna världen och ställer mig frågan hur det påverkar våra barn.

Jag känner att jag inte kan kräva av mina barn att de ska se på rättvisa på samma sätt som jag. Inte heller kräva av dem att de ska gilla något bara för att jag gör det. Jag kan absolut inte begära att de ska ha en positiv livssyn om vuxna som är omkring dem dagligen är inne i en negativ spiral.

Så vad vill jag ge mina barn mer av? Den här veckan landar jag i att jag vill ge dem en djup tillit till sin egen förmåga och en känsla för när det är läge att be om hjälp. Den här tanken säger mig något väldigt viktigt; att jag själv behöver grunda mig djupt i min egen tillit till min egen förmåga och för när det är läge att be om hjälp. Det börjar med mig. Det kan aldrig börja med någon annan.

Låt oss välja att möta varandra med glädje i blicken och en positiv kommentar lite oftare. Tänk vilken skillnad det kommer att göra för ditt mående, och för alla andras. Skippa ironi och öppen självkritik. Bidra med trygghet, stabilitet, lyssnande utan att döma, leklust och skratt så långt det är möjligt. Effekten det ger på det egna måendet är guld.

Att medvetet lägga sina problem åt sidan för en stund och möta en medmänniska med ett öppet leende i ett positivt samtal ger en hälsosam distans. Det gör att du får ro i kroppen och fylls med ny energi. Om inte annat så för en stund. Den positiva pausen är som guld för hälsan. Att möta våra barn med genuin glädje och nyfikenhet, tror jag, gör under för deras mående och förmåga att ta sig an livet.

❤️ Nadja

Yoga vid mens – lifehack!

Idag vill jag dela med mig av ett fantastiskt tips ☀️
Jag använder youtube som min personliga receptbank för träning under dagar då energin är påverkad av t ex mens, förkylning eller pms.
Vi vet ju att det gör oss gott att röra på kroppen. Men det ger så otroligt mycket mer att även ta hänsyn till var vi är rent hormonellt och anpassa träningen där efter. Ibland är det läge att ta i. Andra dagar gör vi bäst att ta det lugnt och varsamt. Att variera träningen efter menstruationscykeln eller dagsformen ger en stor hälsovinst. Just idag ger jag dig länken till mitt absoluta favorityogapass vid mens.
Det här yogapasset är ungefär 20 minuter långt och gör underverk för mensens första dagar.

Tugga maten

En verkligt god hälsoinvestering är att sluta dricka när vi äter. Alternativt att smutta försiktigt på lite varmt vatten eller ett milt örtte mellan tuggorna. Vi tjänar otroligt mycket på att äta med ro och att tugga maten ordentligt istället för att sköja ner den med vätska. Matsmältningen är kopplat till vårt parasympatiska nervsystem, vilket betyder att vi behöver lugn och ro för att näringsupptaget och tarmfunktionen ska få en ärlig chans att fungera bra. När vi tuggar maten ordentligt utsöndras enzymer som underlättar spjälkningen av maten.

Prova!! Speciellt du som har en känslig mage, IBS, sura uppstötningar etc. Kolsyrade drycker till maten fyller dig med mer gaser vilket blir tokigt i ett redan stressat system. Din kropp behöver förstå att mat är på väg och ro att smälta den. Så börja tugga maten ordentligt. Undvik dryck till maten, saliven räcker för att mjukna konsistensen innan du sväljer. Och vila liggande en stund efter maten. Om vi ger våra kroppar en ärlig chans så fungerar de ofta bättre än vi kunde ana 🧡

Frötuna 4-6 mars!

Det finns fortfarande några platser kvar till Mindfulnessretreat på Frötuna gård den 4-6 mars 2022 och det vore så himla roligt om just DU vill följa med! 😃 Du bor i vackra rum med helpension och njuter ett rikt program av djup avslappning, mjuka rörelser (mindful yoga som passar alla), meditationer och många fina mindfulnessövningar som ger återhämtning, energi, glädje och balans. Du är så välkommen!
Här kan du läsa mer och anmäla dig: https://heartful.se/
Och precis här följer ett gäng bilder från denna underbara plats! Jag längtar 🧡

Relax...