No (wo)man is an island

Jag har tänkt på det i flera år men aldrig kommit till skott… förrän nu.
Förra veckan blev en kvinna våldtagen i kvarteren där vi bor och det är så överjävligt hemskt att det ska behöva hända någonstans någonsin.
Men nu har det hänt och det satte en positiv eld i baken på många av oss. Inte minst i det forum för Grannsamverkan vi har på Facebook. Jag läste bland kommentarerna och beslutsamheten växte.

Tänkte ett par minuter och sen skred jag till verket och skapade en sluten grupp för kvinnor/tjejer som bor här i vårt område. Gruppen heter “Gå tillsammans i Näsbypark”. Det är ett forum där vi enkelt kan höra av oss till varandra för att be om skjuts/promenadsällskap/springkompis för att öka tryggheten när vi är ute och rör oss.

Ingen ska behöva gå ensam ofrivilligt. Punkt.

Personligen är jag så innerligt trött på att sitta inne under mörka kvällar av rädsla för att gå ut på en promenad ensam. Och det är ju inte alltid mina vänner här i närheten kan samma tid och samma dag som jag : ) Behovet av ett större nätverk har känts angeläget väldigt länge. Det är ju både roligt och BRA att fler av oss lär känna varandra, över åldersgränser och genom bekvämlighetszoner.
Jag skapade gruppen den 4 januari och bara på några timmar hade 100 kvinnor anmält sig. Idag är vi 213 stycken och det här är bland det häftigaste jag skapat! Energin som kommer ur den enorma vänlighet och generositet som så många av oss besitter är otrolig. Kvinna efter kvinna erbjuder sig att möta upp vid tåget med sin hund (och sin sambo : ) heja!) för att ta sällskap hem dit du bor. Erbjudanden om skjuts kommer också och jag känner bara att shit, det här forumet hade man ju behövt för många år sedan!

Vad jag vill säga med det här inlägget är att jag hoppas att vi i år kan skapa en större gemenskap och mer frihet genom att hjälpa varandra. Jag kan bara hoppas att du blir inspirerad att starta en liknande grupp för kvinnor och tjejer i området där just du bor. För ju mer trygghet vi kan skapa tillsammans, desto bättre kommer vi att må.

Och om du är man och läser det här – varför inte skapa något liknande? Ni kanske inte känner er hotade eller oroliga när ni är ute ensamma, men det finns ju bara vinster i att lära känna fler i närområdet.
Plus att jag tror att våra barn kommer att må väldigt gott av att se hur vi vuxna tar vårt ansvar som medkännande individer när vi skapar grupper och gemenskap.

Ingen kan göra allt men jösses va man kan göra mycket bara med hjälp av Facebook : )


Mindfulness, happy habits och andra härligheter


Visst ser det ljuvligt ut?
Här håller Victoria Löwenberg och jag retreat den 10-12 februari 2019 : ) Magiskt vackra Frötuna gård – här ska vi yoga, meditera, äta härlig mat, njuta av natur och spa.
/Bild lånad av Frötuna gård och retreat, facebook

Idag vill jag dela med mig av härliga stunder som kommer både i december och nästa år. Livet känns ovanligt meningsfullt och rikt just nu.
2019 är mitt mål att sprida än mer kunskap om medveten närvaro, självmedvetenhet, avslappning och medkänsla. Parallellt med skapandet av målsättningar för mitt företag, pågår mitt eget ständiga arbete med mig själv, så att jag i större utsträckning lever som jag lär ut.
Just nu övar jag in små, små, välgörande förändringar som handlar om kost och träning. Att lägga till enkla, välgörande saker i vardagen är så fint och ger mig enormt mycket mer motivation än att förbjuda och utesluta. Vad funkar bäst för dig?
Jag kommer att dela med mig mer av de små förändringarna som jag håller på att öva in i kommande blogginlägg, med syfte att inspirera dig att hitta dina egna guldkanter : ) Vill du dela med dig av dina tankar och reflektioner om förändringar, goda vanor och om hur du skapar hållbar energi så blir jag superglad!

  • Mindful Bliss, Christmas edition – På juldagen, klockan 12-13.15, landar vi på de mjuka ullmattorna hos Yoginis and Friends för en stunds reflektion, mjuka rörelser och body scan.
  • Happy Habits 2019 – 31 december och 1 januari, klockan 10-12 hos Yoginis and Friends. Ser så mycket fram emot att hålla den här workshopen! Den 31 december får du möjlighet att släppa taget om året som gått, kroppsligen och mentalt. På nyårsdagen bjuder vi in förhållningssätt som du kan använda för att få en hållbar och härlig start på det nya året.
  • Samklang och Stillhet, retreat på Frötuna Gård – Tänk att ta en avstickare under en helg i februari för att riktigt tanka energi och välmående : ) Victoria och jag längtar! Sista bokningsdag är den 20/12.

 


Måste bara dela ännu en bild från Frötuna : ) Min mage bubblar av glädje och längtan!
/Bild lånad av Frötuna gård och retreat, facebook

Tack november, du lärde mig mycket

      
Henry, sju år och alldeles underbar

Vilken fredagmorgon!
November är en tuff månad för mig, har varit i många många år. Det som hände i år var att jag blev väldigt medveten om vad som var då och vad som är nu, men ändå hade jag inte ro att lugna ner tempot, utan fyllde istället på med aktiviteter så pass att energin var låg under flera veckor. Eftersom jag har en historia av återkommande depressioner vet jag ju verkligen hur viktigt det är att lyssna in kroppen, men det fanns ett stort motstånd till att göra just det. Det var som att all min kunskap, alla erfarenheter, all klokskap bara fanns när jag jobbade. Men liksom inte inne i mig. Och nu är jag tacksam. Det gav mig till slut utrymme att reflektera noggrant.
Av alla goda råd jag fick under månaden som gått var det ett jag tog till mig direkt. Värme. Vikten av att hålla mig varm inifrån och ut. Jag behövde höra det jag egentligen redan vet av en fin kollega och vän för att kunna ta det till mig. Så blir det ibland. Vi vet så mycket, känner så mycket, men ibland blir det för tufft att kicka igång en förändring helt på egen hand. Då är det ovärderligt att omge sig med de som ser, lyssnar in och förstår.

Sedan några veckor tillbaka dricker jag nu i stort sett bara varmt vatten och på morgonen har jag en tesked Ghee i det varma vattnet. Huden är smidigare, ögonen är inte lika torra och jag blir riktigt varm inifrån och ut. Killarnas luftvägsinfektion satte sig inte heller hos mig, jag som vanligtvis kan vara känslig för infektioner. Kanske en effekt av att jag smörjer kroppens slemhinnor med hjälp av ghee?
Jag tog mig även i kragen och köpte ett par riktigt varma, mjuka tofflor. Så kom mina älsklingskillar med den finaste varma koftan i födelsedagspresent och den har jag på mig så gott som dagligen : )  På måndag väntar dessutom ännu en härlig lång avslappningsmassage hos den här fina, kloka kollegan.

Men hur vände det? Redan i tisdags kände jag att nedstämdheten började släppa taget. Då var det nog mest i tanken på att november snart är slut som lättade på trycket haha.
I onsdags åkte jag ut till Vaxholm för en arbetsdag med Victoria där vi drog igång ett projekt som ligger mig varmt om hjärtat. Valpgos, promenad och närande samtal ovanpå det gjorde så otroligt gott!
Så igår kom världens bästa farmor och farfar för att underlätta morgonen då Henry och jag skulle till sjukhuset. Stämningen var glad och de lämnade två superglada twins på förskolan. Henry pratade i sin tur oavbrutet om sina kompisar, deras lekar, bilar och tåg under bilfärden till Huddinge. Sjukhusdagen kom att bjuda på en massa skratt – älskade clowner!! Det blev bland annat en galet rolig ballongtennismatch i rummet på K88, följt av de traditionsenliga 15 bitarna laxsushi till lunch. Henry var så nöjd : ) Att sen få åka raka vägen hem till fika och lek med en fin kompis gjorde att jag hämtade hem en svettig, glad och trött unge vid 18.30. Fred och Lorenz hämtades tidigt på föris av världens bästa mormor och morfar, för två dygn med mys ute hos dem.
Så Henry och jag bäddade vår stora säng med alla familjens täcken och kuddar, lyssnade på Helt Sant i Barnradion och somnade så gott.
Och imorse kände jag det äntligen igen! Pirret i magen, livsglädjen, lyckan, energin – JAG MÅR BRA IGEN.

Livet går ju upp och ned och det är helt i sin ordning. Visste du att de lyckligaste människorna i världen beräknas vara lyckliga ungefär 65% av tiden?
Älskar man inte sådan fakta? Jag gör det : ) Sorg, kris, konflikter, rädslor hör till allas våra liv. Vi behöver dem rent av för att kunna känna lycka sedan! Det är ältandet, grubblandet och slentrianklagandet man ska vara vaksam med. De kan också lära oss mycket, men sådana vanor kan vara mycket svåra att ta sig ur. Men där är ju medveten närvaro det tveklöst bästa sättet för att komma loss. Och hjärtligt skratt. Herrejösses vad skratten gör gott med våra system.

Så vad jag har lärt mig?

  • Att jag nästa år ska hålla novembers veckor luftiga, med mycket få men väl valda aktiviteter
  • Att jag mår väldigt bra av extra mycket värme när vädret slår om och mörkret kommer
  • Att både Henry och jag sover gott med tyngden av fyra täcken över oss
  • Att paus i form av träning under vab-veckor är extremt viktigt för mig
  • Att mitt arbete ger mig ofantligt mycket god energi
  • I november är det extra viktigt att omge mig med roliga människor och se roliga serier

Och så det sista. Många matchar Henry i lågupplöst nivå så vi går nu vidare för en högupplöst typning för att verkligen se om det finns en donator till Henry där ute…! Svindlande.
Men nu är det dags att dra igång arbetsdagen : ) Ses kanske i eftermiddag på Mindful Bliss!

Kramar!

 

 

En stilla kväll

Rörd över helgens alla möten, rörd över att bli inbjuden till människors tankar, reflektioner och behov. 
Ödmjuk och tacksam att få serva, få dela med mig av övningar, kunskap och erfarenhet som ger dig plats att vara precis som du är.

Just nu sitter jag i stillhet och formar en workshop till nyårsafton och nyårsdagen. Den tar plats hos Yoginis and Friends klockan 10-12 på nyårsafton och nyårsdagen. Vi släpper taget om det som varit och skapar utrymme för tillit till det vi ännu inte vet ska hända. Vi bjuder in nyfikenheten, tilliten, tålamodet, acceptansen och generositeten som bor där inne i oss alla. Förhållningssätt som ofta visar sig tydligare när kroppen och sinnet får återhämtning och omsorg.

Jag bjuder även in det i mig som tillsammans med Victoria Löwenberg ska forma retreatet Samklang och Stillhet på Frötuna i februari nästa år. Det kan du läsa mer om på www.yoginis.se under Retreats. Där kommer du att få plats att yoga, meditera, vara med dig själv och vara med vänner som du kanske än inte känner.

Det är en stilla kväll. En stilla kväll där tystnaden skapar plats för avslappning och kreativitet. 
Så nu släcker jag ljuset från skärmen och ger mig in i min egen inre värld. 


Jag önskar dig ljus, trygghet och tillit inför natten. Jag önskar dig ljus, generositet och nyfikenhet inför den kommande veckan. 
Tack 💜

Måndag 💛

För att göra veckans första dag behaglig, rik och meningsfull önskar jag dig små och väldigt enkla påminnelser som du kan känna på när som helst utan att någon märker det 😊
Jag skriver dem i jag-form för enkelhetens skull.

Påminnelserna är: 
1. Jag är värdefull.
2. Jag är kompetent.
3. Jag inkluderar mig själv i alla tankar och handlingar av vänlighet, omtanke, medkänsla, gemenskap och tillit, som jag vanligtvis mest riktar till omgivningen utanför mig.

🌸 Stor varm kram!

Summering av september, vilken månad…!


September, vilken månad. Den största händelsen är utan tvekan att vi nu vet varför Henry har anemi, efter sju års väntan.

Ja, jösses. Oktober är här och innan jag sätter igång med månadsavslutet för september vad avser ekonomin i Extraordinary Minds, så väljer jag att summera och sortera månaden i som gått i händelser. För det hände ovanligt mycket i september. Jag vill dock poängtera att summeringen bara ger en del av bilden över hur månaden har varit. Precis som i allas liv så finns det många, många fler dimensioner än de jag väljer att dela här : ) Många ryms i min dagbok, andra i mitt väsen. Mitt syfte här är att inspirera dig till att själv göra en summering av månaden som gått. Vad har du lärt dig, vad saknade du, vad kändes extra bra?

1 september – månaden börjar festligt med ett härligt 4-årskalas på Yoginis and Friends, med dans och skratt, vänner, bekanta och nya ansikten.
3 september – sjukhusdag med blodtransfusion och sushi. Rastlösheten inför väntan till nästa sjukhusdag börjar kännas ordentligt.
5 september – jag gästspelar på konferens i form av workshop, 60 minuter mindfulness (compassion and communication) för ett härligt gäng människor i en nordisk ledningsgrupp i ett större bolag. Yey!! Ett mål blev verklighet och med positiv feedback på det känns livet fantastiskt!
7 september – roddat klart med frakt av massagebänk och redo för Giens, Frankrike. Yoginis and Friends, närmre bestämt Victoria, håller yogaretreat på jordens vackraste plats och jag åkte med på uppdrag som massör och som entusiastisk yogadeltagare : ) Första resan ensam sedan barnen kom, första jobbresan – första retreatet. Drömmen blev verklighet och jag ser fram emot att både arbeta och själv delta på många fler retreats under åren som kommer. Älskade det!
12 september – somnat vid 3 på morgonen efter de härliga dagarna i Frankrike. Blir påmind om ett möte i centrala Stockholm kl 10 på morgonen och jäktar in till det. Jag ångrar inte mötet, men nästa gång ska jag planera klokare. Tröttheten är total. Urladdningen efter veckan som gått kommer och jag behöver återhämtning. Kollektivonsdag hemma hos oss på eftermiddagen/kvällen och jag vill bara sova. Tankarna om uppdraget som väntar veckan efter yr runt hej vilt.
13 september – jag gör ingenting.
14-16 september – jobbar men känner mig evinnerligt trött. Rastlösheten inför nästa sjukhusdag växer igen och jag börjar klanka ner på mig själv med tankar om att jag inte är bra. Vi har en barnfri helg och en magiskt fin kväll med vänner på stan på fredagen, följt av två fina dagar till. Men tröttheten släpper inte.
17 september – Mathias och jag träffar “vår” familjerådgivare för första gången. Så jäkla bra! Vi känner oss lättade, peppade och positiva. Ser fram emot nästa gång.
18 september – planering av workshop med Victoria. Livet känns lätt, inspirerande och härligt.
19 september – jag medverkar i Nyhetsmorgon och pratar om depression i samband med graviditet och under småbarnsåren. Ett samtal som blev sant och tufft. Samtidigt blev erfarenheten otroligt positiv, med otroligt givande möten. Inte minst med Ewa som också medverkar i intervjun. Kärleken från familj, vänner och bekanta blev överväldigande. Tacksamheten är stor. På kvällen träffar jag en kompis och går på en föreläsning. Pratstunden med min vän var så himla härlig! Men att sen sitta stilla på en föreläsning var en stor utmaning.
20 september – jag gör ingenting och allting. Genom att göra “ingenting” blir jag medveten om vad jag kan och förbereder mig på så sätt inför den kommande 4 timmar långa workshopen som väntar på lördagen.
21 september – massage, massage, massage, massage : ) Mindful Bliss och sen hem. Känner mig påfylld, rik och generös.
22 september – Samklang och Stillhet, 4 timmar med mindfulnessmeditation, kundaliniyoga och restorative yoga. Magi! Helt och hållet underbart att få skapa med Victoria och se så många vackra människor i samma rum.
23 september – oro, rastlöshet, tankar som far hit och dit.
24 september – sjukhusdagen. Vi får provsvar. Sju års väntan ser ut att faktiskt vara över. Tacksamheten kom först men ersätts snart av tomhet. De kommande dagarna blir ett töcken av jobb, känslor, tankar… högt och lågt, ljust och mörkt.
29 september – Ericsson bjuder in till Gröna Lund och vi spenderar hela dagen där med barnen och deras farmor och farfar. Skoj, skratt, gråt och gott : )
30 september – efter jobbet åker jag och barnen på upptäcktsfärd och kollar in en gammal ek som i killarnas fantasi blev ett Star Wars-skepp.

Så vad lärde jag mig?
Jo. Att jag mår bra av att våga, av att tänja på gränserna, testa uthålligheten och ge mig ut i det okända.
Vad saknade jag? Återhämtning och struktur.
Vad kändes extra bra? Att vara modig. Att känna att jag kan skapa värde för andra genom att vara mig själv och bjuda på mina erfarenheter. Att resa. Att vara delaktig i alla månadens värdefulla möten, både med mig själv och med andra. 

 

 

 

 

Acceptans

Attityden acceptans innebär också acceptans för det du inte kan acceptera.
Det fula, det sårbara, det ilskna, det så ofantligt rädda.
Vi är så lika.
Vi bär alla på dömande.
Vi bär alla på rädslor att inte vara tillräckliga,
att inte vara värdiga kärlek, hälsa, glädje, medkänsla.
Kan du acceptera även det du inte kan acceptera?
Var stilla. Andas.
This to shall pass. 

 

 

Sköna, soliga söndag

“Skönhet för ögat ger ro i själen”, bild från vackra Yoginis & Friends.  

Solen skiner genom kupolen i Täby centrum. Det är tyst. Bruset nerifrån centrum märks inte alls här uppe på våning 7. Jag andas. Tar en paus mellan kunder och fyller på med mat och vätska. Mediterar. Reflekterar.
Det finns så mycket vackert att vila ögonen på här och stämningen är så välkomnande och mysig. Jag funderar just på hur jag kan skapa mer mys och mer vackert hemma. Och blir varse den enorma lyxen att arbeta på en plats som inspirerar mig att göra än mer medvetna val även hemma. Jag tror att jag ska sluta städa. Jag ska helt enkelt prova att skapa skönhet istället. För även om det i grund och botten innebär samma sak, så blir känslan, stämningen, en helt annan i mig när jag tänker att jag vill skapa skönhet.

Men just precis nu är det dags för en kort vila innan nästa massage. 

 

 

Välkommen vardag?

Hur landar konceptet “vardag” i dig? Hur har du det i din vardag?

Frågorna bottnar i hur vi pratar med varandra nu när de flesta av oss har avslutat semestern och återvänder till arbete, fritids och förskola. Sprider du motivation och glädje, eller sprider du klagomål och stress? Vad fokuserar du på – det positiva eller det negativa? Vad tycker du egentligen om din vardag? Kanske pratar vi om ekorrhjulet av ren slentrian, för att vi tror att det förväntas av oss och för att klagomålen och stressen trots allt förenar oss. Men är det sant för dig?

Om vi vänder på det. Vad är det som fungerar bra i din vardag? Vad är det du gillar med dina rutiner, med ditt arbete och med strukturen som ofta finns under terminerna? Tar du ansvar för att förstärka ditt välmående i visshet om att det sprider välmående till din omgivning?

Under hösten kommer jag att finnas tillgänglig för Mindful walk and talk. Syftet med Mindful walk and talk är att ge dig utrymme att utforska din inre dialog och att lära dig effektiva verktyg som förändrar attityder och autopiloter som du kanske har burit med dig länge, omedvetet. Tillsammans skapar vi en vardag som ger dig mer välmående och mening. Motion, frisk luft och medveten närvaro där du befinner dig. Vill du veta mer så maila nadja@extraordinaryminds.se.

“It’s simple but not easy”, som min lärare brukar säga. Men det är klart lättare att skapa motivation och utveckling i samvaro med andra, än ensam : )

Mer mindfulness och massage under hösten hittar du här : )

 

 

 

Relax...