Ny vecka, nya tag

Jag skrev ett inlägg på instagram igår om hur den huvudvärk jag dragits med i flera månader har eskalerat och skapat panikångest och rädslor. Samtidigt som förra veckan också var fylld av så mycket fint, så fanns det där alltså också med mig. Inget är mindre sant än det andra och jag märker att det är just det – Så mycket pågår i oss samtidigt, men vi väljer själva när, var och hur vi visar och pratar om olika saker. Och det måste vara okej. Jag känner att det är okej.

Måndag morgon idag och jag bokade första bästa tid hos en kiropraktor här i Täby. Hon visade sig vara den mest kompetenta kiropraktor/naprapat jag någonsin mött (och jag har mött rätt många) och jag känner mig så trygg i att vi kommer att kunna jobba fram ett mer hållbart jag. Hon plockade liksom fram det kompetenta i mig och det älskar jag! Då kommer motivationen direkt. Jag berättade också om hur rädd jag blivit för den här huvudvärken eftersom jag vet hur långvarig stress kan påverka en kropp. Men jag mår ju bra i grunden : ) Det är “bara” min kropp som behöver min egen omtanke och hjälp av andras erfarna händer. I det känner jag en stor gemenskap med typ alla runt omkring mig : )

Och så kommer vi nu till en av kärnorna. Nätverk. Detta nätverk jag har. WOW.
Jag har så många kloka kvinnor runt omkring mig, och självklart några kloka män, och det är så extremt tydligt värdefullt ett sant nätverk är.
Just när det gäller ångest, panikångest, värk, stress och återhämtning är jag själv både erfaren och kunnig MEN. Jag kan definitivt inte allt. Jag kör fast och jag är på inget sätt starkast ensam. Tvärtom. Och att då känna hur mitt nätverk numera är så fyllt av djup kunskap inom många olika områden, fyllt av livserfarenhet, kärlek och omtanke – ja, då känner jag mig väldigt rik.

Så med in i den här nya veckan tar jag följande:
Frukost, varm lunch och middag varje dag
Fysisk träning utifrån de övningar jag får hos min kiropraktor
Djup tacksamhet över all klokskap som öste över mig förra veckan
Glad förväntan över mina glasögon som bör bli klara här i dagarna
Tillit till att jag är kompetent att klara av mitt liv, och klok nog att be om hjälp när jag kör fast eller går vilse

Vad har du med dig till den här veckan? ❤️

Häng med på tjejvecka i mars!

Att skapa sig saker att se fram emot är nog mitt bästa knep för att skapa uthållighet och riktning. Så döm om min lycka när Victoria och jag hörs och samtidigt (utan att ha pratat om det på länge) och känner att nu är det fasen dags att hålla retreat tillsammans igen : ) Jag föreslog en plats, men Victoria har så många ess i rockärmen och tack vare ett av dem har vi nu skapat en helt magisk tjejvecka i Puerto de Mogan!

Här kommer vi att yoga, träna, meditera, skratta, äta, njuta och ha det fantastiskt! Platsen ligger så vackert med dramatiska berg i bakgrunden och en vacker sandstrand, hav och horisont i framkant.
Fokus under den här resan är självkänsla, self care och skön energi. Vi vill helt enkelt ge dig den härligaste starten på våren : )
Victoria ger den bästa starten på dagarna med sina magiska kundaliniyogaklasser. Jag kommer att guida i mindfulness, men även ha en del fysiska pass där vi kombinerar medveten närvaro med funktionell träning. Om du vill kommer vi även att kunna prata om näringsintag för ökad livskvalitet.
Det känns fantastiskt roligt att åka iväg med utrymme att serva dig och er att använda mig av hela min kunskap om hållbar hälsa.

Vår gemensamma punkt för veckan är en galet härlig takterass med vid utsikt över havet och himlen. Jag längtar så mycket! Laddar med egen träning, bra mat och en massa litteratur nu för att ge mitt bidrag till en grymt skön vecka.
Läs supergärna mer här och avsätt några dagar på ditt sätt själv eller med bästa vännerna och kom med oss hit! : )

Bara färgerna gör mig barnsligt lycklig : )


Tillitens torsdag

Regnet smattrar, barnen är på förskolan och skolan. Under en filt i soffan smattrar mina fingrar mot tangentbordet.

Just nu är jag djupt berörd av programmet Lyckomaten på svt.play. Har du sett det?


Allra mest är jag djupt berörd av hur mycket gott som kommer med att våga tro på det som är gott. Det bor en skaparglädje och energi där som smittar och öppnar dörrar. Just idag känner jag mig värdig att ta del av allt det som just nu är så fantastiskt gott, utvecklande och spännande i mitt liv, min självbild och mitt företagande.
Och det slår mig att ALLT som kallas inspiration, motivation, livskvalitet och stresstålighet (dvs en god återhämtningsförmåga) har sin grund i en sund självkänsla, en kärleksfull självbild. När jag är snäll mot mig själv, blir världen en snällare plats. I det snälla bor trygghet. I trygghet vågar jag förändras och ta mig dit jag vill.

Sen kommer ju livet ikapp förr eller senare och den gamla kritikern, risiga självbilden och hårda dömanden om både sig själv och andra tar återigen över : ) Men jag tänker att det är en del av den långsiktiga balansen. För att utveckla förmågan att verkligen njuta av det ljusa behöver vi vara bekanta med mörkret.

Och just idag känner jag tillit. Tillit till mig, tillit till mina barn, till Mathias. Jag känner mig helt förankrad i att allt är precis som det ska just nu. Inte för att “allt” på något sett är perfekt, utan snarare för att det är good enough.
Jag börjar faktiskt tro att good enough är bättre än perfekt. Hur känner du inför good enough och perfekt?
I good enough upplever jag att det finns gott om utrymme och plats att prova sig fram. Där finns plats för lek, skaparglädje, dynamik och utveckling.
På det temat går jag in i december med hela fyra dagar att rå om mänskliga människor med avslappningsmassage, medveten närvaro och hållbar hälsa.

Att skapa utrymmen för vila gör mig lycklig ända in i märgen. Att serva andra med beröring för återhämtning ger mig liv och mening.
Hos Rackarungens har jag hittat hem i snäll och varsam hudvård. Oljorna är redo att serva dig från och med den 15 november : )

Att äga det goda

Det var superhärligt tills Fred trampade i en djup vattenpöl med sin lilla gympadoja och vi fick avbryta utflykten och åka hem. “Dumma mamma!” hade ju inte tagit med extra skor och stumpor.. Livet : )

Jag kommer från ett möte som gjorde mig så himla glad nu på morgonen! Och JA, jag klappar mig på ryggen, ler stort och ger mig själv en mental high five : ) För det var jag som skrev mailet, formulerade mitt syfte och bad om mötet. Det var jag själv som skapade möjligheten och fasen så härlig den känslan är!

Att våga stå i det positiva och verkligen ge sig själv cred för de goda beslut eller förändringar vi gör, stora som yttepyttesmå, är så himla viktigt!
Vi behöver ge oss själva uppmuntran, belöningar och säga till oss själva att det här ju blev riktigt jäkla skitbra. För när vi ger oss själva erkännande av det som är gott så blir vi mer benägna att fortsätta på den hälsosamma banan, utifrån de förutsättningarna som var och en av oss har. Men vi behöver verkligen våga känna oss BRA. Vi behöver en stark förmåga att känna oss delaktiga i skapandet av våra egna liv.


Att regelbundet reflektera över positiva förändringar är ett väldigt bra sätt att “impregnera” oss mot misstagen, som ju också är en del av livet. För om vi kan stå stadigt i det som är positivt och ljust, så blir det lite lättare att inte fullkomligt drunkna i skam, hopplöshet eller uppgivenhet när livet händer (som det ju gör då och då) och det går åt skogen med alla våra fina rutiner och hälsosamma vanor. Kan vi äga det vi gör som är gott, så blir det lättare att lära av misstagen, säga förlåt när det behövs och sedan gå vidare. Grundad i insikten om att vi alla gör så gott vi kan utifrån de förutsättningar vi har. Just nu.

Så vad händer om du sätter dig ner, andas och ger dig själv ett par minuter att reflektera över saker som du gör, beslut som du tar, som får dig att må bra? Hur känns det i kroppen? Hur känns det i ditt hjärta?

I eftermiddag ska jag äntligen spela in ett gäng nya meditationer på temat självkänsla och motivation, som du kommer att kunna lyssna på här från och med imorgon.

Men för nu så önskar jag dig en varm och fin dag
🧡


Näringsrik november del 2

Pausen ryms i koppen eller termosen. Värmande dryck för alla tillfällen.
Känn andetaget. Känn fötterna mot golvet och förbered dina sinnen på en rik upplevelse.
Lägg märke till ingefärans lustiga form, intensiva doft och färg. Skär av ca 3 cm, skala varsamt och dela den i små bitar.
Koka upp ca 1 liter vatten. Låt ingefäran koka med ett par minuter. Känn doften.
Lägg i en tepåse med ett örtte, t ex Yogi te eller kamomillte.
Lägg i en kanelstång om du önskar. Låt dra i kastrullen utan värme på, under lock i ca 10 minuter.
Fyll din termos eller vackra kopp och njut av det du har skapat.
Lägg märke till fysiska förnimmelser i din kropp när värmen sprider sig.
: )

Näringsrik november del 1

Morgonrutin:
Börja dagen med tre långsamma andetag i medveten närvaro, det är good enough.

Plocka fram ingredienserna till din näringsbomb och låt ditt medvetande ta in och reflektera över färgerna, strukturen, ursprungen och människorna som gjort det möjligt för din mat att finnas hos dig.

Skala tre bananer och lägg märke till doften, färgen och händernas rörelser när du lägger dem i din mixer eller skål.


Öppna ett paket med frysta körsbär, se färgen, töm paketet ovanpå bananerna, känn kylan.


Fyll på med ca 3 dl frysta eller färska vilda blåbär, se färgen, se formen.


Tacka livet för det kalla, rena kranvattnet. Du behöver just nu ca 4 deciliter.


Mixa i din blender, eller med din stavmixer. Fyll på med vatten om din smoothie blir för tjock.
Se hur färgerna mixas ihop, hur näringen samlas för att snart landa i din kropp.


Häll upp i ett vackert glas, ta ett miljövänligt sugrör (gärna ett som går att diska och återanvända).
Föreställ dig hur näringen kommer att skjutsas ut i din kropp, hur du ger dig själv en riktigt bra start på dagen. Känn att du är värdefull.


Drick ett glas eller tre, eller bjud in fler att njuta av det du skapat.
: )

Nyfikenhet, lekfullhet – näring till själen

Hen väntar där inne på dig. Lekfullheten, nyfikenheten, förundran finns tillgänglig. Om du stannar upp en stund och bara andas – kan du få kontakt med ditt inre barn och se vilken längtan som ryms där just idag?

Här kan du låta dig guidas av mig i nyfikenhetens anda. Nyfikenhet är ett av de mest glädjefyllda förhållningssätten inom MBSR om du frågar mig : ) Odlar du nyfikenheten i dig kommer du att få en ökad livskvalitet.
Beginners mind. En inbjudan att leka med livet.

Nyfikenhet minskar oro. Nyfikenhet minskar stress.
Så mycket handlar om våra förhållningssätt och det är en fantastisk investering att odla en riktigt rik variation av dessa där inne i din fantastiska hjärna : )

Vad är det som gör dig sådär sprudlande glad? Vad får dig att skratta? När kände du senast den där barnsligt härliga nyfikenheten?
Kanske finns det något som du redan nu kan göra för att skapa en härlig känsla?

Konsten att vara snäll

Vi lär oss tidigt att man ska vara en bra kompis, att man ska vara snäll. Vi får också höra att vi ska behandla andra så som vi själva vill bli behandlade. Vi vet att vi ska inkludera andra och visa respekt. Men kanske har du liksom jag svårt att alltid vara sådär snäll, respektfull och inkluderande med dig själv?
För mig har det krävts lång och disciplinerad träning för att trampa upp en ny stig där inne i mitt huvud, där min inre bästa vän tar mer plats än kritikern.
Jag har även insett att jag aldrig kommer att bli helt kvitt min inre kritiker, men jag har lärt mig att den där negativa rösten finns där som ett slags beskydd. Jag har lärt mig att oftare se med kärlek på tankarna om att jag inte duger som jag är. Min inre kritiker dyker upp då och då för att skydda det som är sårbart där inne i mig.
Men det händer att min inre kritiker dyker upp utan förvaring och överväldigar mig. Att i sådana tillfällen kunna tillåta mig att kapitulera en stund och lyssna på vad som “sägs” har förändrat mitt liv. Att kunna lyfta på kritikerns tunga filt och se vad som döljer sig där har gjort det möjligt för mig att komma vidare, på riktigt. Nästan alltid hittar jag mitt inre barn där under tyngden av filten, och hon är så innerligt rädd för att bli utesluten ur gemenskapen. Hon är så rädd att inte vara tillräckligt bra. Och jag förstår henne. Allt hon önskar är att höra till, känna sig sedd och hörd. Allt jag önskar är att höra till, känna mig värdefull, sedd och hörd.
När jag landar i andetaget och påminns om att mitt lilla och stora jag är ett, och att kritikern varnar om en fara för att skydda oss (läs från något okänt, nytt) blir det möjligt att medvetet välja väg. Stanna upp och undersöka om faran är verklig eller påhittad, känna efter vad det värsta som skulle kunna hända är, och sedan välja hur jag vill agera. OM jag vill agera. Ibland är det läge att bara vara stilla.
Det är en konst att vara snäll mot sig själv. Att tillåta det operfekta, sårbara, sanna, vackra, lyckliga, sorgliga, ilskna, rädda, lätta, förväntansfulla att få finnas där. Min nyckel till en snällare inre värld är acceptans. När jag kan acceptera mig själv och min verklighet så som den faktiskt är så övar jag på den vackra konsten att vara snäll. Hur gör du för att odla snällheten i dig?

När du blir medlem här i Extraordinary Minds så får du tillgång till ljudfiler där jag guidar meditationer från hjärtat, du kommer även att hitta kortare reflektioner och texter som handlar om att trampa upp den där snälla stigen så att du kan göra den bred, frodande och vacker. Innehållet kommer att växa undan för undan och jag hoppas att du ska hitta några av just dina nycklar där : )


Ljus i oktober

Kanske är vi lika du och jag, i det att mörkret påverkar oss lite mer än vi vill inse. Förra året blev det en tydlig väckarklocka för mig. Jag trodde att månaderna av värme och solljus skulle göra den mörkare årstiden lättare att hantera, men istället blev det tvärtom. För första gången kände jag mig nedstämd och i obalans, på grund av de mörka mornarna. En tanke började gro, men jag gjorde inte verklighet av den just då.
I år investerade jag i en väckarklocka med soluppgångsfunktion och idag vaknade vi med hjälp av den. Och vilken skillnad! Jag sitter här och skriver, smått häpen av effekten av att ha fått vakna med ro i kroppen, till skillnad mot det lilla hugg jag fått i magen av larmet från mobilen på mornarna. Vid 06.00 öppnade jag ögonen och förundrades av ett mjukt, snällt ljus i sovrummet. Direkt fick jag en vilsam förnimmelse av att dagen är här. Mathias och Henry sov lugnt bredvid mig och jag låg kvar och bara vilade. Efter en stund tittade Henry upp och senare klappade vi Mathias och sa att det var dags att vakna. Vi småpratade och gosade. När Henry och Mathias sen klev upp så kom Fred och Lorenz med alla sina kuddar och jag fick en mysig stund även med dem. En så fin start på dagen : )

Men om vi går tillbaka till natten så måste jag säga att jösses vilken skillnad det är att somna utan telefoner i närheten. Jag bara kan jämföra det med det där påslaget man har i kroppen när barnen är riktigt små och man är alert även i sömnen. När sömnen blir ytlig för att kroppen automatiskt är redo att vakna av ljuden från ett barn som behöver matas eller tröstas. Precis samma “alerthet” finns i mig när jag har mobilen nära under natten. Samma “alerthet” finns i mig även om bara Mathias mobil eller padda finns i rummet. I natt fick min hjärna djup återhämtning. Vi somnade lugnt och jag vaknade piggare än på flera veckor. Och vi var alla på gott humör hela morgonen, eftersom uppvaknandet blev så fyllt av närvaro och ro. Jag önskar oss alla fler sådana nätter och mornar.

Jag rekommenderar varmt att investera i en väckarklocka och påverkas du av mörkret så se om du kan investera i en med ljusfunktion. Vi har den här, som är en av de billigare varianterna.

Förutom att lägga undan mobilen/paddan under längre perioder varje dag så vill jag dela med mig av några fler kärleksfulla tips som kanske kan ge dig inspiration under den kommande månaden. Alla bottnar i att skapa en stabil grund och öka cirkulationen i kroppen för att balansera den stress som vi å ena sidan behöver, men även behöver återhämta oss ifrån. Så att vi har kapacitet att vara snabba, explosiva och kraftfulla när situationerna verkligen kräver det : )

  1. Drick mycket vatten, ca 1,5-2 liter om dagen och gärna varmt.
  2. Reducera stress genom varma, väldoftande bad och regelbunden massage.
  3. Rör på dig. Jag väljer just nu mjuk yoga och promenader i dagsljus.
  4. Meditera, om så bara genom att fokusera på andetaget i 5 minuter varje dag.
  5. Le. Le mot främlingar på gatan, le mot kassapersonalen i mataffären, välkomna dig själv och de du har nära med ett leende.

Gemenskapens guld

Vi blir starka tillsammans. När vi känner delaktighet, gemenskap och samhörighet utifrån de vi är, inte på grund av vad vi presterar. Så var generös mot dig själv och de du har runt omkring dig, be om hjälp. Sträck ut en hand till någon som behöver, eller be själv om hjälp när du har fastnat. Det är en generös handling att be om hjälp. Generöst därför att du bjuder in andra människor att få känna sig behövda och värdefulla. Generöst eftersom det ofta innebär att du låter en annan person få komma dig riktigt nära.
Ibland behöver vi ta emot en hel del hjälp för att skapa en stabil, trygg grund som ger kraft att orka påbörja den egna förändringen till det nya, mer hälsosamma.
I sköra lägen är all form av förändring fylld av rädsla för det okända, även de positiva. Och det är okej. Så vila i att sen, senare, när du är stark igen, kommer du att kunna ge hjälpen vidare. Men det kan inte stressas fram. Tålamod är a och o.
Och till dig som hjälper – se till att fylla på dina egna resurser ordentligt, så att hjälpen du ger inte blir självutplånande. Ibland behöver du som hjälpare själv ta hjälp för att helhjärtat kunna vara i medkänsla och lyssna utan filter av dina egna rädslor. Filtren av dina förutfattade meningar. Att hjälpa någon annan, så som den behöver bli hjälpt, är så fantastiskt utvecklande.
Det är ett vackert arbete vi gör tillsammans. Det blir vackert när ytorna får krackelera, blandas om och ges nya former så att närheten blir ännu närmre. Vi behöver varandra.
Så vem kan du bjuda in att ta hjälp av idag?
Eller, vem kan du erbjuda din hjälp?

Relax...